United for secure logistics

Arbeidsuitbuiting, je hebt er sneller mee te maken dan je denkt

Chauffeurs vormen een gevoelige groep voor arbeidsuitbuiting. Vaak heeft men nog niet eens direct door dat dit plaatsvindt of denkt men dat het normaal is bepaalde regels te overtreden.
We weten onder de beroepschauffeurs allemaal wel dat er bedrijven zijn die hun personeel zo veel druk opleggen dat deze onbewust vaak te ver gaan.
Een chauffeur is altijd verantwoordelijk voor het eigen welzijn en het is niet normaal als bedrijven misbruik maken van hun macht of van het goede hart van een chauffeur. Meer chauffeurs dan u denkt hebben zeker bij de start van hun loopbaan te maken met planners die alles uit een persoon proberen te trekken zonder rekening te houden met de toekomst van die persoon.

 

Signalen

Natuurlijk heeft het merendeel van de bedrijven het wel goed voor met hun personeel, maar als dit niet zo is heeft het verstrekkende gevolgen, bijvoorbeeld wanneer chauffeurs

• gevaarlijk en/of ongezond werk moeten doen;
• te weinig, steeds te laat of helemaal niet worden uitbetaald;
• een hoge schuld aan de werkgever moeten afbetalen;
• gedwongen worden over rijtijden heen te gaan;
• worden gedreigd met ontslag of aansprakelijk worden gesteld voor werkweigering;
• op lange-afstandsroutes geen betaalmogelijkheden via werkgever hebben (tankkaart/creditkaart);
• keer op keer bij de baas op gesprek moeten komen.Zo zijn er wel meer punten waaruit een abnormale bedrijfsvoering valt af te leiden.

 

Contact onder collega’s

Voorheen was er onderweg veel meer contact tussen collega’s, waardoor men er vaak van op de hoogte was hoe het er bij andere werkgevers aan toe ging.
Nu is dit niet meer het geval en men moet dus zelf erg scherp blijven om geen slachtoffer te worden.
Een chauffeur blijft in principe altijd zelf verantwoordelijk bij begane overtredingen of zelfs misdrijven en men kan niet roepen “het was in opdracht van …”.

Onlangs werd op de A16 een chauffeur aangehouden die zonder (of met een ongeldige) code 95 reed en ook geen vervoersvergunning bezat. Daarnaast werden nog diverse andere overtredingen vastgesteld.
We spraken hierover met ISZW (Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

Voor ons is er ongeloof  over het feit dat dit in deze tijd nog kan voorkomen.
Natuurlijk moet er worden opgetreden tegen dit soort overtredingen en we moeten zeker de goede bedrijven tegen de slechte beschermen”

 

Platforms

Maar er rijst een aantal zeer grote vragen.

Hoe kan het dat zulke overtredingen gebeuren en hoe kan het dat de chauffeur erin wordt meegezogen?

Het ISZW wil ook altijd graag weten of de chauffeur volledig bewust de overtredingen begaat of dat er iets anders aan de hand is.
“De politie en andere controlerende instanties zijn in het leven geroepen om de wetten en regels te controleren en waar nodig op te treden.

Dat wil niet zeggen dat ze alleen dit doen. Iedereen moet met elkaar leven, en daarom zit er ook een deel hulp en begeleiding bij” Ook de chauffeur die is genoemd zal hulp krijgen en er zal worden onderzocht hoe hij slachtoffer is geworden en of dit zonder zijn medeweten is gebeurd.”

In Nederland is altijd hulp en advies beschikbaar.
www.stronglogistics.nl is juist voor de beroepschauffeurs een belangrijk platform met tips, informatie en een meldpunt.
Platforms als Chauffeursnieuws/Transporteffect zijn zeer belangrijk om met elkaar in verbinding te blijven.

De chauffeurscafés zijn niet meer wat ze waren, dus het is alleen maar goed dat er andere manieren zijn om met elkaar in contact te blijven.
Het is zeer belangrijk dat beroepschauffeurs ergens terecht kunnen.

Mocht u dus vragen hebben of verdachte situaties zien, meemaken of horen, dan is het altijd van belang dit te melden.

Zet de pagina onder uw favorieten.

 

Met vriendelijke groet,